Cada Barri (escultura)
De lluny, vam venir del sud
sense res més que nosaltres.
Humils, no teníem res,
però tots junts no érem pobres.
De totxos vam fer parets,
de dignitat, barricades.
Del fang, amb les nostres mans,
vam aixecar cada barri.

Acózar, 2010




Cada Barri


Escultura: Cada Barri
Preojecte: Primeres Pedres
Espai: Encreuament dels barris de Llefià, la Salut, Sant Roc i Congrés de Badalona
Autors: Estenent el Desastre (Isard Miralles i Pol Acózar)

La idea

Cada barri és un projecte escultòric que neix arran del projecte artístic "Primeres Pedres" impulsat per en Dionís Òrrit, en Joan Sansa, en Joan Puche, en Paco Fanés i la Teresa Mateu, en el marc de la capitalitat de la cultura catalana ostentada per la ciutat de Badalona l'any 2010.

Cada Barri és l'escultura situada a la rotonda on conflueixen 4 importants barris de la ciutat de Badalona: la Salut, Llefià, Sant Roc i Congrés. Aquesta zona de la ciutat aplega els barris més poblats del terme municipal, és una densa malla urbana que desdibuixa les fronteres de Badalona amb els municipis adjacents de Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià de Besòs. Fins als anys 50 del segle XX, tota la zona era camp, un paisatge de conreus que s'estenia des del barri industrial del progrés fins al riu Besòs; esquitxat només per l'existència d'algunes bòbiles i masies. La història d'aquests barris té els seus orígens en la postguerra, quan milers de persones van haver de migrar des de diferents punts de la península Ibèrica cap a Barcelona i la seva rodalia, a la recerca de treball i una vida més digna. El barraquisme, les males condicions de vida i les lluites veïnals van caracteritzar l'origen d'aquests barris. El primer de tots, el Barri, va ser La Salut. Poc després, Llefià, el Congrés i Sant Roc. Cadascun d'aquests barris són gairebé una ciutat per ells mateixos. La gent que hi viu i hi ha viscut, els han impregnat d'història i de caràcter. Tant n'és de propi el seu tarannà, que els seus habitants quan van al centre diuen que van a Badalona, distingint-se d'aquesta manera, inconscientment, com d'una ciutat diferent.

Enfrontats al repte de representar simbòlicament la fundació d'aquesta part de la ciutat de Badalona, des d'Estenent el Desastre vam voler tirar endavant una proposta que fos capaç de recollir la història de l'esforç col·lectiu que va fer possible que aquests barris progressessin des de les primitives barraques fins al que són avui. Volíem aixecar un monument a les persones treballadores anònimes, al moviment veïnal, que deixés constància i memòria del fang original del qual es va construir aquesta part de la ciutat.

El material

Cada Barri és un homenatge a la construcció de totxo, com a símbol i memòria de l'esforç comú dels i les habitants d'aquests barris. Fem referència, d'una banda, al totxo que fabricaven les antigues bòbiles que originalment tenien en aquesta zona la seva ubicació. Fem referència, també, al totxo com a matèria primera de construcció de les primeres barraques. El totxo és també metàfora de la primera pedra, dels fonaments de la civilització, per això, el totxo és el material de construcció de l'obra.

L'estructura

L'escultura està composta per quatre murs de totxo posats formant un cub de manera regular, que simbolitzen les quatre parets elementals d'una barraca o d'una casa. Cadascuna de les parets exhibeix el nom de cadascun dels barris amb una il·lustració dels perfils d'un home i una dona treballant. El conjunt no està tancat, de manera que pot accedir-se a l'interior dels murs per qualsevol de les quatre cantonades. Les siluetes humanes i les lletres estan perfilades com a reserves de la capa de ciment blanc que recobreix la part exterior dels murs. D'aquesta manera es ressalta la idea d'homenatge a la gent anònima que va construir aquests barris, desproveint d'identitat les figures humanes per a proveir-les precisament d'humanitat en identificar-les com a "qualsevol". A l'interior, un cub de ciment, tancat a l'interior del cub que conformen les quatre parets, simbolitza la pedra fundacional.

La ubicació



L'escultura s'ubica a la rotonda l'encreuament de la Juan Valera, la Carretera Antiga de València, l'avinguda del Congrés Eucarístic i l'avinguda d'Alfons XIII. Aquest punt marca el punt d'unió dels barris de La Salut, Llefià, Sant Roc i el Congrés, de manera que l'escultura té també una funció indicadora dels barris en un encreuament de camins.

El procés



La construcció de l'obra s'ha portat a terme mitjançant un procés participatiu en el qual s'ha cercat la complicitat de les Associacions de Veïnes i Veïns dels barris implicats, fonamentalment, les AV de Juan Valera, Sant Antoni de Llefià i Sant Mori de Llefià, les més properes a l'emplaçament de l'obra. També s'ha cercat el suport d'altres entitats culturals de Badalona Sud, com l'Associació Cultural Roig i Llefianet.

Com que està ubicada sobre una base de terra inestable, la construcció va necessitar una fonamentació de formigó d'uns 60 cm de profunditat. Sobre aquesta base soterrada, els murs s'aixequen 1,5 m d'alçada sobre la superfície de gespa. Els murs, 15 fileres dobles de totxana gero, tenen 2,5 m d'amplada. Per l'execució del fossar i els fonaments de l'obra es va comptar amb la col·laboració de veïns i veïnes de les AV Sant Antoni de Llefià, Sant Mori de Llefià i Juan Valera. L'execució de l'obra va anar a càrrec de l'empresa Instalponce. Finalment, l'execució dels murals va anar a càrrec d'Isard Miralles.

L'obra final




Acózar, 2010

Etiquetes de comentaris: , , ,